Ostatné články, Zaujímavosti

Ako prekonať strach z pohovoru? – Pracovný pohovor

V dnešnom konkurencieschopnom pracovnom prostredí môže byť pracovný pohovor zdrojom stresu a neistoty. Ako prekonať tento strach a zvládnuť pohovor s úspechom? V nasledujúcich riadkoch nájdete niekoľko praktických tipov, ako sa pripraviť na pracovný pohovor, zvládnuť nervozitu a prezentovať svoje schopnosti s dôverou.

Zmeňte pohľad na aktuálnu situáciu

Pracovný pohovor…V hlave sa vám premieta stovky scenárov z toho, ako pred personálnymi manažérmi začnete koktať až po hrobové ticho. Dôležité je, vopred sa nestresovať a vedieť si to správne nastaviť v hlave tak, aby ste sa na situáciu dokázali pozerať triezvymi očami. Vnímajte to ako skvelú príležitosť, ako previesť svoje schopnostiskúsenosti, ktoré môžu prevyšovať tie, ktorými disponujú ostatní kandidáti. A rovnako tak, vy zistíte viac o tom či sú vaše schopnosti na rovnakej úrovni, ako je to potrebné od zamestnanca pozície, na ktorú sa hlásite.

Vizualizujte si svoj úspech na pohovore

 A ak nie, tak nevadí. Získate tým cenné skúsenosti a možno aj rady, ako sa zlepšiť. Nie ako nepríjemné stretnutie, ktoré chcete mať čím skôr za sebou. A už len to, že si vás zavolali na pohovor práve vás, spomedzi ostatných záujemcov, je dobré znamenie.  Keď to začnete vnímať takto, začnete si uvedomovať, že vlastne nie je sa čoho báť. V podstate nemôžete nič stratiť, iba získať. Samozrejme len to nestačí, je potrebné sa na pracovný pohovor aj dostatočne dobre pripraviť tak, aby vás žiadna otázka či situácia nezaskočila natoľko, aby ste sa nevystresovali do takej miery, že sa nebudete môcť ďalej sústrediť.

 

Vizualizujte si svoj úspech na pohovore

Vizualizácia je skvelá metóda, ktorú využíva mnoho úspešných a známych ľudí. Tak prečo tomu nedať šancu a nevyskúšať to? Určite máte v živote nejakú pozitívnu skúsenosť, na ktorú radi spomínate. Zavrite oči a myšlienkami sa vráťte k tejto udalosti. Naplno precíťte pozitívne udalosti a dobré pocity, ktoré ste práve počas tejto situácie pociťovali. Potom otvorte oči, a snažte sa udržať si túto pozitívnu náladu. Vizualizácia sa dá dokonca znásobiť tak, že budete meditovať, prípadne si to napíšete a dáte si to na viditeľné miesto, tak, aby ste si to mohli každý deň pripomínať.



 Veľmi obľúbené a účinné sú aj nástenky snov. Úspešná motivačná koučka Patti Dobrowolski, hovorí, že ak si svoje ciele nakreslíte, máte80% šancu ich dosiahnuť, pretože podľa jej teórii, obrazy privádzajú ľudí k činom. Pred pracovným pohovorom, prípadne inou, pre vás dôležitou udalosťou, si predstavujte seba, tak, aby ste boli so svojim výkonom spokojný vrátane toho, že ste dosiahli svojho cieľa, v tomto prípade, že ste úspešne zvládli pohovor. Tieto vizualizácie vám pomôžu nie len sa naladiť na pozitívnu vlnu, ale aj k tomu, aby ste si dvihli sebavedomie, ktoré je taktiež veľmi dôležité.

 

Pohybom k lepšej nálade

Je známe, že fyzickou námahou naše telo produkuje endorfínhormón šťastia. Tieto endorfíny tiež upokojujú a pomáhajú prekonať záťaž. Pustite si svoju obľúbenú hudbu, na ktorú si zatancujete alebo zacvičíte. Nie, lenže budete mať lepší pocit, že ste pre svoje telo niečo urobili, ale dodáte si potrebnú energiu, dobrú náladu a odhodlanie k tomu, aby ste sa postavili čelom svojmu strachu.  Ak vás nebaví cvičenie či tanec, môžete si zvoliť akýkoľvek iný tip pohybovej aktivity, ako je beh, cyklistika, či jóga.

 

 

Dopamín na náš mozog funguje rovnako, ako, keby sme sa niečím odmenili. tiež veľmi veľký vplyv na našu náladu a emocionálnu stabilitu. Slovo dopamín sa v súčasnosti spája najmä so scrolovaním na mobile, nakupovanímdopriavaním si nezdravého jedla a iných vecí, na ktorých sa dá veľmi jednoducho a rýchlo vybudovať závislosť. Sú, ale aj závislosti, ktoré sú pre nás prospešné, ako je práve pohyb, a to hlavne v takýchto napätých situáciách.

 

Nadišiel deň D. Ako postupovať?

Pred tak dôležitým dňom je dôležité, aby ste boli dostatočne oddýchnutý. Mnohý majú zo zaspávaním pred tak dôležitým dňom problém. Preto, než pôjdete spať, si skontrolujte a pripravte spálňu. Na kvalitný spánok by vám nemali chýbať pohodlné posteľné obliečky a dostatok tmy. Zatiahnite žalúzie či závesy a veľmi nápomocné sú aj masky na oči. V spálni by malo byť ticho, a preto ak je to nutné, pripravte si na nočný stolík aj štuple do uší. Pred spaním si nezabudnite spálňu dostatočne vyvetrať. Aby ste si zaistili to, že nebudete mať problém zo zaspávaním, vyhnite sa športu a jedeniu dve hodiny pred spánkom rovnako tak ako nápojom, ktoré obsahujú kofeín alebo alkohol. Aby ste sa ráno nemuseli stresovať či všetko stihnete, deň pred tým si všetko starostlivo premyslite a naplánujte.



Premyslite si, ako dlho vám bude trvať sa prichystať, ale aj to, ako dlho vám bude trvať cesta na miesto pohovoru. Mali by ste mať aj časovú rezervu v prípade, že sa zdržíte v kolóne alebo ak si nie ste istý, že miesto hneď nájdete. Viac času vám umožní sa mentálne lepšie pripraviť prípadne sa po ceste zastaviť v kaviarni na horúci či studený nápoj, pri ktorom sa môžete uvoľniť, prípadne ak viete, že vám to pomáha, zavolajte niekomu, o kom viete, že vás v takejto situácii posmelí a povzbudí.

 

Čo si obliecť na pracovný pohovor?

Dôležité je aj oblečenie, ktoré si na pohovor vezmete. Aby ste sa ráno nemuseli ponáhľať a prehrabávať sa v skrini je najlepšie si ho vopred pripraviť. Oblečenie by malo byť v súlade s firemnou kultúrou, ale súčasne by ste sa v ňom mali cítiť, čo najviac sebavedomo, ako sa len dá. Nemalo by byť príliš tesné a nepohodlné inak sa budete cítiť nekomfortne, a to sa odrazí na vašom vyžarovaní. Vždy dbajte nato, aby ste sa vo vašom oblečení cítili príjemne. Ak je na pohovor nutné si vziať formálne oblečenie, ale v kravate či vysokých opätkoch sa necítite dobre, zvoľte variantu, ktorá bude spĺňať túto požiadavku a zároveň bude vyhovovať vášmu štýlu.




Keď vojdete do firmy, na recepciu, pravdepodobne vás nasmerujú do čakárne či iné miesto, kde už možno, budú čakať okrem vás aj ostatní kandidáti. Keď si potrebujete sadnúť a je to možné, sadnite si. Počas čakania, neviete či tým ďalším, kto pôjde na rad ste vy alebo niekto iný, a to môže byť veľmi stresujúce. V týchto chvíľach je najlepšie dychové cvičenie. Sústreďte sa na svoje dýchanie pričom sa nadýchnete na štyri doby, zadržte dych a potom opäť na štyri doby vydýchnite. Nakoniec zadržte na jednu. Toto cvičenie opakujte, kým sa neupokojíte. Ak ste smädný napite sa čistej vody. Pre vaše vlastné dobro sa vyhnite káve či iným nápojom, ktoré obsahujú kofeín. 

Čo si obliecť na pracovný pohovor?

Načo sa sústrediť počas pracovného pohovoru? 

Pracovný pohovor je síce dôležitá udalosť, ale pamätajte, že nejde o život. Zabudnite na myšlienky, ktoré vám našepkávajú, že nie ste dostatočne dobrý na túto pracovnú pozíciu a aj nato, že sú personálny pracovníci niečo viac, ako vy. Berte na vedomie, že pohovor sa môže niesť v takom duchu, akú má personalista alebo personalisti náladu. Tiež počítajte s tým, že sa môže stať, že vás budú chcieť na nejakej otázke nachytať. Dbajte na správne držanie tela. Vyhnite sa hrbeniu a nervóznemu hraniu sa s rukami pod stolom. Budete tak pôsobiť nie len nervózne, ale aj neisto a nesebavedomo. 




Ak sa chcete tváriť sebavedomo pokojne to skúste, ale určite to s tým nepreháňajte, pretože ani to by vám neprinieslo úspech. Úprimnosť sa cení. A, keď aj napriek všetkému, čo ste skúšali s vami nervozita a tréma lomcuje, jednoducho to povedzte. Určite to bude lepšie, ako to v sebe dusiť a pretvarovať sa. Personalisti si to na vás aj tak všimnú. Môžu vám dať nie len pocit pochopenia, ale zároveň to z vás aj opadne. Skúste však svoju trému aj odôvodniť. Napríklad: Mám trému z tohto pohovoru, pretože by som veľmi chcel/a pracovať pre vašu firmu a nerád/a by som niečo pokazil/a. Personalista, ktorý už má nejaké tie skúsenosti, vám vie poradiť, ako sa s touto situáciou popasovať a ukľudniť vás. 

Skúsenosťami sa z vás stáva vaša lepšia verzia

Uvedomte si, že v tomto nie ste výnimočný a každý môže trpieť trémou, a to hlavne pri výnimočných príležitostiach. Vždy, keď sa vás zmocní nervozita začnite zhlboka dýchať. Ak vám robí problém očný kontakt, začnite si v hlave robiť poznámky, ku ktorým sa budete môcť neskôr vrátiť. Taktiež pomáha, ak sa nebudete ľuďom pozerať priamo do očí, ale medzi oči. Nezabúdajte pozorne počúvať všetko, čo vám personalisti hovoria, aby ste im mohli, čo najlepšie odpovedať. Aj, keby sa vám po pohovoru neozvali alebo vás na pracovnú pozíciu neprijali, nezúfajte. Skúsenosťami sa z vás stáva vaša lepšia verzia, ktorá bude na ďalší pohovor o niečo viac pripravená. A do tej doby, môžete na sebe naďalej pracovať. 

 Aktuálnu ponuku práce nájdete v tomto odkaze https://zamestnavame.sk/ponuky-prace/

Related Posts

Pridaj komentár